Zaburzenia lękowe

Zaburzenia lękowe to bardzo pojemna grupa zaburzeń, dawniej określanych często jako ,,nerwica", a to co je łączy to lęk, który powoduje wiele objawów i mocno utrudnia codzienne funkcjonowanie. Skala osób cierpiących na zaburzenia lękowe jest bardzo duża (około 4% ludzi na całym świecie), a przewiduje się, że ta liczba nadal będzie wzrastać. Ma to związek z coraz szybszym tempem życia, a co za tym idzie większym stresem oraz osłabieniem relacji rodzinnych.

Czym tak naprawdę jest lęk? Przede wszystkim należy oddzielić lęk, od strachu, który najczęściej jest wywołany przez realne zagrożenie, natomiast lęk jest bardziej ogólny, wywołuje poczucie zagrożenia, a jego źródłem często są nierealne lub mało prawdopodobne sytuacje. Odczuwanie lęku może mieć charakter bardziej uogólniony, wówczas ciężko jest określić jego przyczynę, bądź też konkretny - dotyczący przewidywanej sytuacji i związanego z nią zagrożenia. Ponadto lęk może się przejawiać w różnych formach. Na przykład chory, który cierpi na zaburzenia lękowe uogólnione może odczuwać nadmierny niepokój, być pełen obaw w stosunku do swoich aktywności (praca, szkoła...) i w większości nie jest w stanie kontrolować tych odczuć.

Zaburzenia lękowe mogą przejawiać się też pod postacią fobii, najbardziej popularną jest fobia społeczna, w której lęk związany jest określonymi sytuacjami społecznymi lub fobia swoista (inne nazwy to: specyficzna, izolowana), w której przedmiot (np. zwierzęta typu psy czy pająki) lub sytuacja fobiczna (np. latanie samolotem, jazda windą) niemal zawsze wywołuje natychmiastowy lęk lub niepokój.

Do zaburzeń lękowych zalicza sie również aburzenia obsesyjno – kompulsyjne twz. nerwica natręctw, która objawia się poprzez natrętne myśli (obsesje) i/lub czynności (kompulsje), które wywołują w jakimś stopniu cierpienie poprzez odczuwany przymus wykonywania ich oraz zakłócają społeczne i indywidualne funkcjonowanie chorego.

Przyczyna występowania zaburzeń lękowych często bywa złożona. Z jednej strony istotne mogą być predyspozycje genetyczne, czyli występowanie podobnych problemów u osób z rodziny, ale też występujące choroby somatyczne np choroby tarczycy, astma, problemy kardiologiczne. Istotne też może być doświadczanie stresujących sytuacji takich jak śmierć bliskiej osoby, rozwód, separacja małżeńska, ale też wydarzenia uznawane za powód do radości czyli ślub, ciąża czy choćby zmiana miejsca
zamieszkania. Nie bez znaczenia pozostaje zażywanie wszelkich substancji psychoaktywnych typu alkohol, narkotyki czy środki uspokajające przyjmowane bez konsultacji z lekarzem. Na końcu warto wspomnieć też o pewnych cechach osobowościowych, takich jak perfekcjonizm, niskie poczucie własnej wartości lub nasilona potrzeba kontroli, które mogą w pewnym stopniu predysponować do wystąpienia zaburzeń lękowych.
Badania wskazują, że najskuteczniejszą formą leczenia zaburzeń lekowych jest psychoterapia. Dobry psychoterapeuta może wskazać Ci prawdziwe źródła Twoich lęków, pomoże wrócić do równowagi psychicznej oraz nauczy jak radzić sobie z odczuwanym lękiem i zapobiegać nawrotom choroby. Jeśli objawy lękowe są na tyle nasilone, że w sposób znaczący zakłócają życie codzienne warto również skorzystać z farmakoterapii pod okiem lekarza psychiatry.

Objawy zaburzeń lekowych - objawy nerwicy
Psychoterapia Wrocław i online

Jeżeli masz pytania lub chcesz umówić się na wizytę

>>> Zadzwoń, napisz maila lub wyślij formularz <<<