Depresja może wystąpić w wyniku przykrych sytuacji, z którymi sobie nie radzisz, bądź też z pozoru bez konkretnego powodu, możesz mieć wrażenie, że wszystko Ci się w życiu układa, a Ty nie potrafisz się z tego cieszyć, tak jakbyś rozmijał się z własnych życiem.

Wiele sytuacji życiowych może powodować powyższe stany, są wydarzenia, które bywają nieuniknione takie jak strata bliskich osób, rozwód czy życiowe niepowodzenia. Jednak z czasem człowiek wraca do normalnego funkcjonowania. Gdy mamy do czynienia z depresją – stan przedłużającego się smutku, lęku, poczucia winy … nie mija. Wówczas należy udać się do specjalisty, który oceni stan Twojego zdrowia – lekarz psychiatra może zalecić leczenie farmakologiczne, ale też wskaże badania jakie możesz zrobić by wykluczyć podłoże somatyczne, natomiast dobry psychoterapeuta pomoże Ci zrozumieć przyczyny depresji oraz wspomoże w radzeniu sobie z objawami i nawrotami tej choroby.

Po czym rozpoznać depresję

Przychodzi taki moment, kiedy zadajesz sobie pytanie co to jest depresja? Depresja to nie jest chwilowy spadek nastroju, który większość z ludzi czasem ma prawo odczuwać - to choroba, a więc wymaga leczenia. I tak jak każda choroba wpływa w mniejszym lub większym stopniu na nasze ciało, jego siłę i sprawność, tak depresja wpływa na naszą psychikę – na myśli, uczucia, motywację, ale też fizyczne funkcjonowanie. Co ważne – nie każdy smutek jest depresją, ale nie każda depresja to typowy smutek. Objawy mogą być różne, u każdego depresja może przejawiać się w trochę inny sposób.

Jeżeli odczuwasz od co najmniej dwóch tygodni obniżony nastrój, smutek lub uczucie pustki, utratę zainteresowań bądź po prostu zauważasz u siebie mniejszą zdolność odczuwania przyjemności z tego co do tej pory Ci ją sprawiało to mogą być już objawy depresji. Inne objawy to m.in.: problemy ze snem (zaburzenia snu, bezsenność lub wzmożona senność w ciągu dnia), ogólne zmęczenie, brak energii, poczucie braku wartości lub odczuwane poczucie winy, a nawet myśli samobójcze.

Depresja jest najczęściej wynikiem współdziałania kilku czynników:

• czynniki biologiczne (predyspozycje genetyczne, zmiany poziomu neuroprzekaźników w  mózgu, choroby    przewlekłe, uzależnienia)

• czynniki psychologiczne (stres, problemy w relacjach z bliskimi, traumatyczne  doświadczenia)

• czynniki społeczno–kulturowe (brak wsparcia innych ludzi, samotność, problemy zawodowe, szkolne,     sytuacja materialna).

Depresja

Psychoterapia Wrocław i online

Jeżeli masz pytania lub chcesz umówić się na wizytę

>>> Zadzwoń, napisz maila lub wyślij formularz <<<